مقالات عمومی

گل صد تومانی یا گل پائونیا چه نوع گلی است؟!

گل صد تومانی

گل صد تومانی یا گل پائونیا چه نوع گلی است؟! چرا اسم این گل صد تومنی شده است؟

قبل از انقلاب که این گل تازه وارد ایران شده بود و آن دوران تنوع گل در ایران محدود بود، وقتی این گل آمد قیمتش ۱۰۰ تومان بود و نسبت به گلهای دیگر گران قیمت تر بود. از انجایی که مردم اسم این گل را نمیدانستند به آن گفتند ( آن گل ۱۰۰ تومانیه!! ) و از آنجا بود که این گل به گل صد تومانی یا صد تومنی رواج یافت.

گل صدتومانی یا Peony (پئونی) گیاه دائمی و مقاوم به ‌سرما ست و عمر بسیار طولانی دارد. گل‌های سفید، صورتی و سرخ آن بسیار بزرگ و پُر‌پر، در بعضی ارقام معطر و بی‌نظیر است. شما میتوانید دسته گل 20 عددی گل صد تومانی را از این صفحه تهیه کنید.

در نواحی‌ای که زمستان‌های سرد طولانی دارد، گل پائونیا به خوبی و آسانی رشد و نمو کرده، تکثیر می‌شود. عمق خاک مورد نیاز این گل ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر است. خاک باید ذهکشی خوبی داشته باشد تا آب در کنار ریشه‌های گوشتی و ضخیم آن ذخیره نشده، باعث پوسیدگی آنها نشود.

محل گل صدتومانی آفتابی است، لیکن این گیاه در محل سایه‌ و آفتاب هم به خوبی رشد می‌کند. چون رشد سالیانه آن نسبتا زیاد است باید به مواد غذایی موجود در خاک توجه شود.

استفاده از سوپر فسفات به‌میزان بیش از ۲۰۰ گرم برای هر متر مربع خاک گل صد تومانی توصیه شده است. عمر آن ۵۰ سال گزارش شده است. بنابر این در انتخاب محل آن باید دقت کرد و نباید جای آن را عوض کرد.

از کودهای ازتی و پتاسی نیز برای تغذیه گل صدتومانی یا گل پائونیا باید استفاده کرد. میزان آن سالیانه حدود ۲۰۰ گرم اوره، ۲۰۰ گرم سولفات‌دوپتاسیم برای هر متر مربع خاک توصیه شده است. این کود باید در سطح خاک پراکنده و مخلوط شود. گل های بزرگ صدتومانی در فصل بهار نیاز به قیم دارند، در غیر این صورت به دلیل سنگینی و در نتیجه‌ی وزش باد پراکنده می‌شوند؛ لذا باید به‌دقت گل ها و شاخه ها جمع‌آوری و به قیم بسته شوند.

تکثیر گل پائونیا

تکثیر گل پائونیا

تکثیر گل پائونیا از طریق تقسیم ریشه‌های گوشتی ضخیم در محل طوقه‌ی گیاه صورت می‌گیرد. این عمل بهتر است در فصل پاییز صورت گیرد. در محل طوقه بوته را با چاقوی تیزی به چندین قسمت تقسیم می‌کنند، به نحوی که روی هر قسمت ۲ تا ۳ جوانه وجود داشته باشد.

موقع در آوردن بوته گل صدتومانی باید دقت و به‌کمک یک چنگک تمامی ریشه‌های آن را سالم بیرون کشید. بعد از کاشت قسمت‌های تقسیم شده، بهتر است که در سال اول از یک پوشش مالچ مانند، مثلا از قشر ضخیمی از خاک برگ، در سطح خاک و در اطراف گیاه صدتومانی یا گل پائونیای کاشته شده استفاده کنیم تا گیاهان جوان از سرمایی که بعد از تکثیر خواهد آمد، محفوظ بمانند.

گلدهی گل صد تومانی چه زمانی است؟

اغلب در اوایل تابستان گل می دهد. دارای انواع زودرس، میان رس و دیر رس است. زمان گلدهی در مزرعه از سالی به سال دیگر متغیر است. دماهای گرم، به ویژه دمای شب دوره گلدهی را کوتاه کرده و باعث تولید تعداد زیادی گل در مدت کوتاه می شود.

نیاز های گل صد تومانی چیست؟

1) به سرما مقاوم است و در آب و هوای خشک بخوبی رشد می کند.

2) برای طویل شدن ساقه و تولید گل زیاد، لازم است مدتی در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد رشد کند.

3) جوانه های رویشی یا زایشی ممکن است با سرمای دیررس بهاره از بین برود.

4) نیاز به نور کامل آفتاب دارد.

5) تیاز به خاک با زه کشی خوب دارد

6) در تابستان نیاز به آب فراوان دارد.

7) دو بار در سال یکی در اوایل بهار و دیگری در اواخر تابستان باید کود دهی شود.

8) برای تولید گل های درشت، باید جوانه های گل جانبی حذف شوند. حذف این جوانه ها زمانی که قطر آنها حدود ۶/۰ سانتی متر و طول دمگل ۳/۱ تا ۵/۲ سانتی متر باشد انجام می شود. انواع پرپر به دلیل سنگینی گل نیاز به قیم دارد.

تکثیر گل صد تومانی چگونه است ؟

تکثیر گل صد تومانی

گل صد تومانی با بذر و تقسیم ریشه قابل افزایش است.

بذر اغلب جهت به نژادی بکار می رود و به طور عمده با تقسیم ریشه افزایش می یابد. ریشه های دارای ۲ تا ۵ جوانه، برای افزایش بکار میرود. تولید گیاهان با اندازه کافی جهت تقسیم، ۳ تا ۴ سال طول می کشد. اگر گل های بریدنی برداشت شود ۵ تا ۶ سال زمان لازم است.

تقسیم در پاییز، زمانی که برگ ها زرد، قهوه ای یاقرمز شدند باید انجام شود. در زمان تقسیم، قطعات کوچک دارای جوانه ( چشم) یا بدون جوانه بدست می آید. قطعات ۲-۱ سال بازکاشت می شوند تا ریشه های قابل فروش حاصل شود. قطعات بدون جوانه نیز می توانند بازکاشت شوند ولی اغلب ریشه نابجا تشکیل نمی دهند. تعداد کمی از قطعات ممکن است شاخساره هایی تولید کنند که بطور معمول برای تشکیل آنها ۲ سال زمان لازم است.

نحوه ی کاشت پیاز گل صد تومانی به چه صورتی است ؟

1) ریزوم را در 5 سانتی متر خاک مناسب قرار دهید.

2) دقت داشته باشید که خیس بودن خاک باعث پوسیدگی پیاز می شود.

3) سپس کمی خاک را مرطوب نگه دارید تا جوانه بزند و رشد کند.

 

شرایط نگهداری گل صد تومانی چگونه است ؟

خاک مناسب : مخلوطی از خاک باغچه، کود و ماسه مناسب می باشد.

آبیاری : تا زمان گلدهی هفته ای 1 الی 2 بار. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید.

نور : 3 الی 4 ساعت نور مستقیم خورشید در روز برای این گل زیبا مناسب می باشد.

زمان کاشت : زمان کاشت پاییز یا اواخر زمستان است.

زمان گلدهی : زمان گلدهی در اواخر بهار و اوایل زمستان می باشد.
برداشت گل صد تومانی به چه نحوی است ؟

جوانه های گل صد تومانی زمانی که رنگ نشان دادند باید چیده شوند. گل ها را در دمای ۵-۲ درجه سانتی گراد به مدت ۴ تا ۶ هفته به حالت غنچه باز نشده و به مدت ۲ تا ۳ هفته زمانی که باز شده باشند می توان نگهداری کرد.

بیماری و آفت گل صد تومنی (گل پائونیا) :

بیماری و آفت گل صد تومانی

1) هیچ چیز مثل کاشت متراکم گیاه باعث بروز بیماری قارچی نمیشود.

راه حل: زمان کاشت باید فاصله را رعایت کرد. همینطور آبیاری زیاد و خاک دائم خیس هم باعث بروز این بیماری ها می شود.

باتوجه به شیرین بودن گوشت این گل زمانی که گلها غنچه هستند ، سمپاشی با سم سایپرمترین و کونفیدور و بنومیل ترکیبی باهم برای نابودی و دفع تریپس و بیماری قارچی بوتریتیس اکیدا توصیه میشود.

2) یکی از مهمترین بیماری ها، بیماری Lemoine هست که ویروسی ست و درمانی ندارد وقتی ریشه ها را نگاه میکنید همه ریشه ها گره ایجاد شده است. وقتی پپروفیل ریشه را نگاه کنید مشخص است که دارای آفت و بیماری ست که تنها راه حل آن معدوم کردن گیاه است.

پرسش و پاسخ های متداول شما عزیزان

گلدهی گل صد تومانی چه زمانی است؟

اغلب در اوایل تابستان گل می دهد.

بیماری و افت گل صد تومنی (پائونیا) چیست؟

بیماری قارچی

راه حل: زمان کاشت باید فاصله را رعایت کرد. همینطور آبیاری زیاد و خاک دائم خیس هم باعث بروز این بیماری ها می شود. (سمپاشی فراموش نشود)
یکی از مهمترین بیماری ها، بیماری Lemoine هست.

گل صد تومنی (پائونیا) چقدر آب نیاز دارد؟

تا زمان گلدهی هفته ای ۱ الی ۲ بار. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید.

نور مورد نیاز گل صد تومانی چقدر است؟

۳ الی ۴ ساعت نور مستقیم خورشید در روز برای این گل زیبا مناسب می باشد.

از اینکه با وبسایت گلمون همراه بودید، سپاسگذاریم.

author-avatar

درباره داریوش

داریوش ، نویسنده و وبلاگ نویس با استعداد و خلاقیت بالا، به واسطه وبلاگ پرطرفدار خود با عنوان "گلمون"، به عنوان یک شخصیت برجسته در عرصه نوشتاری شناخته می‌شود. او با تجربه‌های گوناگون و دیدگاه‌های تازه‌ای که به موضوعات مختلف ارائه می‌دهد، توانسته جامعه‌ای پرشور از طرفداران و مخاطبان خود را جذب کند. در وبلاگش، به بررسی و بحث در مورد مسائل متنوعی از جمله دنیای گل‌ها و گیاهان با اسلوبی دلپذیر و زبانی روان می‌پردازد.