انواع گیاه آپارتمانی

سانسوریا نیزه ای

خرید سانسوریا نیزه ای

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آنچه در این محتوا می خوانید: نمایش

دستورالعمل‌های نگهداری از سانسوریا :

در این مطلب شما را با روش نگهداری سانسوریا، آفت‌های این گیاه و علت زرد شدن برگهای سانسوریا آشنا خواهیم کرد. در نهایت علت هایی که این گیاه برای استفاده در خانه‌ها پیشنهاد می شود را ذکر و بررسی می کنیم. پس با گلمون همراه باشید.

۱ – کود و مواد مغذی مناسب سانسوریا

شما می توانید سانسوریا را در گلدان نگهداری کنید و یا در باغچه خود بکارید.همانطور که در مطلب قبلی معرفی انواع سانسوریا گفته بودیم گیاه مناسب برای خانه خود را انتخاب کنید.
حال که گیاه سانسوریا خود را انتخاب کرده اید به یک گلدان قوی و محکم مثل گلدان های سفالی نیاز دارید. چون در گلدان محکم، ریشه ها در حین رشد نمی شکنند. گلدان باید پهن باشد و قد تقریبا کوتاهی داشته باشد. چون سیستم آبرسانی ریشه سانسوریا در خاک کم عمق بهتر عمل می کند. به زه کشی مناسب گلدان هم توجه کنید ، انباشته شدن آب در خاک و اطراف ریشه، باعث پوسیده شدن و از بین رفتن ریشه گیاه می شود.
سانسوریا به نور غیر مستقیم ولی زیاد خورشید نیاز دارد. آن را از نور مستقیم، وزش باد و دستگاه های حرارتی ( مانند شومینه و یا کولر ) دور نگه دارید.
بهتر است از کودهای رقیق شده برای تقویت گیاه استفاده کنید. کود هایی با نسبت ۱۰ -۱۰ -۱۰ کودهای مناسبی برای این منظور هستند.
اگر قصد دارید سانسوریا را در باغچه خود بکارید ، باید به خاک و نور مورد نیاز آن دقت کنید. بهترین  محدوده Phخاک برای رشد سانسوریا، بین ۴٫۵ تا ۷٫۵ است. بخشی از باغچه را انتخاب کنید که کمی سایه باشد و در عین حال نور کافی هم به آن بتابد.( منظورمان این است که در معرض نور مستقیم نباشد )
نور کافی باعث می شود که در صورت آبیاری بیش از حد، آب اضافی تا حدی تبخیر شده و گیاه غرقاب نشود. ولی نور کم هم باعث ضعیف شدن گیاه می شود و گیاه سبزی و زیبایی همیشگی را نخواهد داشت. برای سانسوریایی که در باغچه و خارج از گلدان کاشته شده، کود مایع مناسب تر است. کودی شبیه به کودی که برای سانسوریای گلدانی استفاده می کنید را انتخاب کنید. با همان نسبت و ترکیبات فقط به صورت مایع. احتمالا در باغچه و در اطراف سانسوریا علف های هرزی رشد خواهند کرد. توصیه می کنیم که آن ها را مرتبا هرس کنید تا خاک را از مواد غنی خالی نکنند و مانع رشد گیاهان نشوند.

آب دهی سانسوریا:

گیاه سانسوریا به آب خیلی کمی برای رشد نیاز دارد. پس نگران آبیاری آن نباشید. بهتر است هر دو هفته یک بار خاک آن را چک کنید و فقط اگر خیلی خشک بود به آن آب بدهید.

دما و رطوبت ایده آل:

دمای بالا باعث آسیب رسیدن به برگ ها شده و آب زیاد هم باعث از بین رفتن گیاه می شود. پس همیشه سانسوریا را در دمای متعادل نگهداری کنید و آن را در خاک زه کشی شده و خشک پرورش دهید.

نور مناسب برای سانسوریا:

سانسوریا به سرعت خود را با محیط وفق می دهد. یعنی حتی در نور خیلی زیاد هم به رشد خود ادامه می دهد اما بهتر است آن را همیشه دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید. حتی نور های مصنوعی مثل نور لامپ های فلوئورسنت که امروزه در هر مکانی یافت می شوند هم می تواند نیاز سانسوریا به نور را برطرف کند. همین موضوع باعث شده سانسوریا یک گیاه آپارتمانی بسیار مناسب به شمار برود. اگر می خواهید سریع تر رشد کند، شدت نور را بیشتر کنید و آن را مدت بیشتری در معرض نور قرار دهید.

روش های تکثیر سانسوریا:

رشد و تکثیر سانسوریا از راه های مختلفی انجام می شود. مثل کاشت بذر، قلمه زدن، و یا گذاشتن برگ در آب. راحت ترین روش، کاشتن بذر سانسوریا در خاک و یا محیط کشت است. این روش اگرچه ساده است اما خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد. چون زمان زیادی طول می کشد تا دانه ها جوانه بزنند.
راه دیگر این است که تعدادی از برگ های سالم گیاه را جدا کنید و در خاک بکارید. آنها ریشه خواهند زد و از هر ریشه یک سانسوریای تازه رشد می کند. ( البته همانطورکه توضیح دادیم، منظور از ریشه همان ریزوم است. )
می توانید از آب هم برای تکثیر سانسوریا کمک بگیرید. یک برگ جوان را از سانسوریا جدا کنید و در یک لیوان آب قوطه ور کنید. هر چند روز یک بار آب را عوض کنید تا پس از چند هفته ریشه های تازه را ببینید.

گل دهی سانسوریا

گل های سانسوریا، طیف رنگی سبز تا سفید را ازخود نشان می دهند. گرده افشانی آنها توسط پروانه ها انجام می شود. البته عموما سانسوریا گل های زیادی تولید نمی کند. شاید فقط تعداد خیلی کمی شکوفه روی ساقه های آن رشد کند. ولی در عوض ریزوم های کوچکی را در اطراف خود رشد می دهد که پس از گذشت زمان به سانسوریاهای زیبایی تبدیل می شوند!

آفات و بیماری‌های سانسوریا

آفات‌ها:

آفات اصلی که سانسوریا را تهدید می کنند دو نوع هستند. شپشک آردی و نوزاد عنکبوت. آنها شیره ی گیاه را می مکند و به تدریج باعث پلاسیده شدن برگ ها می شوند و اگر آنها را به موقع از بین نبرید می توانند باعث نابودی گیاه شوند. گاهی هم ممکن است با ایجاد حفره و زخم بر روی برگ ها، باعث حساس شدن آنها شوند به طوری که در اثر کوچترین آفت و یا بیماری، گیاه مقاومتی نکند و از بین برود.
راه حل از بین بردن این آفات ساده است! شپشک آردی قابل رویت است. پس گیاه را بررسی کنید و اگر آنها را دیدید، کافی است با دست از روی گیاه بر دارید. برای پیشگیری از حمله شپشک آردی می توانید کمی الکل به سطح برگ ها اسپری کنید. اما در مورد نوزاد و تخم عنکبوت، باید همیشه برگ ها را تمیز نگه دارید. پس مرتبا آنها را با آب بشویید. سعی کنید رطوبت هوای محیط را افزایش دهید. چون رطوبت حشرات و آفات را از گیاه دور نگه می دارد.

بیماری ها :

بیماری های قارچی در کمین سانسوریاست. اگر سطح برگ دائما خیس باشد، قارچ ها به سرعت در آن محل رشد می کنند و باعث ضعف، پلاسیدگی و در نهایت قرمز شدن برگ ها می شوند.
اگر دو نشانه ای که ذکر می کنیم را بر روی برگ های گیاه دیدید، مطمئن باشید که گیاه بیمار شده و نیاز به درمان فوری دارد : قرمز و قهوه ای شدن برگ ها و تشکیل قسمت های سفید رنگ. این بخش های سفید رنگ معمولا شبیه تار عنکبوت هستند که در مرور زمان قهوه ای رنگ می شوند. پس دقت کنید تا بتوانید آنها را درست تشخیص دهید.
همیشه شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمان است! پس بهتر است همیشه از ایجاد بیماری بخصوص بیماری های قارچی در گیاه پیشگیری کنید. چون بیماری های قارچی به سرعت باعث پوسیده شدن و در نهایت مرگ گیاه می شوند. توصیه میکنیم همیشه برگ ها را خشک نگه دارید، به اندازه کافی به گیاه آب بدهید و اجازه بدهید خاک خشک شود، از خاک های مناسب و زه کشی شده استفاده کنید و دمای محیط را همیشه متعادل نگه دارید. اگر این موارد را رعایت کنید، دیگر نیازی نیست نگران بیمار شدن گیاه خود باشید.

مشکلات معمول سانسوریا :

علت متورم و بدبو شدن برگ های سانسوریا :

اگر به گیاه بیش از حد آب بدهید، باید منتظر چنین اتفاقی هم باشید! آب زیاد باعث از بین رفتن سلول های برگ شده و در نهایت باعث بروز تورم برگ ها و بوی بد آن ها می شود. در چنین مواقعی، سریعا برگ ها آسیب دیده را جدا کنید و قبل از اینکه تمام برگ ها درگیر شوند، آب دهی را اصلاح کنید.

علت زرد شدن برگ های سانسوریا :

قهوه ای شدن برگ ها نشانه ی کم آبی است. باید این برگ ها را جدا کنید و هر زمان که خاک خشک شد، به اندازه کافی به آن آب بدهید.

علت زرد شدن نوک برگ سانسوریا:

مواظب باشید که قهوه ای شدن نوک برگ را با کل برگ اشتباه نگیرید. ممکن است شبیه به هم باشند اما راه حل کاملا متفاوت است. اگر نوک برگ قهوه ای شد، یعنی بیش از حد به گیاه آب داده اید. لازم نیست برگ ها را جدا کنید، فقط برنامه آب دهی خود را تغییر دهید. سانسوریا خودش مشکل را حل خواهد کرد!

علت زدگی و آسیب دیدن و شکستن برگ سانسوریا :

در صورت لمس کردن بیش از حد و یا ضربه زدن به سطح برگ، چنین مشکلاتی برای برگ ایجاد می شود. سانسوریا برگ ها لطیف و حساسی دارد. پس بهتر است آن را در مکانی دور از رفت و آمد زیاد و دور از محل بازی کودکان قرار دهید تا برخوردی با آن صورت نگیرد. در جا به جایی و حمل آن نیز دقت کنید و آن را به زمین و یا دیوار نکوبید.

چرا گیاه سانسوریا را در خانه نگهداری کنیم؟

 

معرفی سانسوریا

 

تصفیه کردن هوا :

همانطور که می دانید، هوایی که تنفس میکنیم از عناصر مختلفی مانند اکسیژن، کربن دی اکسید، سایر گاز ها و حتی گرد و غبار تشکیل شده است. بعضی از آنها لازم و برخی هم سمی و مضر هستند.

مثلا گاز هایی مثل تری کلرو اتن، بنزن، فرمالدهید، زایلن و بسیاری از گاز های دیگر، برای سلامتی انسان مضر هستند. اجازه بدهید چند مورد از مضرات این گازها را برایتان نام ببریم. گاز تری کلرو اتن را در نظر بگیرید. این گاز می تواند باعث مشکلاتی مثل سر درد، حالت تهوع و در موارد حاد، باعث به کما رفتن افراد شود! بنزن هم باعث سوزش چشم شده، ضربان قلب را برده و باعث کاهش هشیاری می شود. فرمالدهید سبب ورم کردن ماهیچه ها شده و حنجره و تارهای صوتی را تحریک می کند. زایلن هم مشکلاتی برای قلب، کلیه و کبد ایجاد می کند. حتما دیگر متوجه اهمیت این موضوع شده اید که باید یک گیاه تصفیه کننده هوا را برای محیط اطراف خود انتخاب کنید. سانسوریا این مواد مضر را از بین برده و هوایی تمیز تر را برای شما فراهم می کند.

متابولیسم CAM :

متابولیسم اسیدکراسولاسه یکی از مهم ترین دلایلی است که اکثر مردم سانسوریا را برای اتاق خواب و حمام خود انتخاب می کنند.
CAM  یا همان متابولیسم اسیدکراسولاسه، یک نوع از چرخه فعالیت گیاهی است. گیاهانی که در دسته CAM جای می گیرند، در طول روز کربن دی اکسید هوا را جذب کرده و در شب اکسیژن آزاد می کنند.
احتمالا شنیده اید که نباید گیاهان زیادی در اطراف مکان خوابیدن خود قرار دهید. چون برای انجام عمل فتوسنتز اکسیژن هوا را جذب می کنند و باعث کاهش کیفیت هوا می شوند که خوب این موضوع وقتی که شما در خواب هستید، امری خطرناک به شمار می رود. اما سانسوریا فرق می کند! سانسوریا می تواند در شب با تبدیل کربن دی اکسید به اکسیژن، میزان اکسیژان هوا را بالا ببرد و باعث بهبود هوای تنفسی شما شود. همین موضوع باعث شده که سانسوریا برای افزایش کیفیت خواب هم توصیه شود.

کمک به از بین بردن بوی بد هوا :

فرقی نمی کند که در محل کار هستید و یا در منزل به تماشای برنامه مورد علاقه تان نشسته اید، بوی بد و نامطبوع همیشه آزار دهنده است. یک اتاقی که به تازگی رنگ شده را در نظر بگیرید. بوی رنگ و مواد شیمیایی آن اتاق قابل تحمل نیست، بخصوص برای کودکان. در چنین شرایطی باید از سانسوریا کمک بگیرید! سانسوریا هوا را تصفیه می کند و در عین حال بوی بد محیط را هم از بین می برد. اگر یک سانسوریا در اتاق قرار دهید، دیگر لازم نیست نگران بوی بد مواد شیمیایی باشید. پس اگر در سالن های زیبایی و یا محیط هایی کار می کنید که به طور مداوم از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می کنید، بهتر است یک سانسوریا در نزدیکی خود قرار دهید.

سانسوریا منبع غنی فیبر :

علاقه ای به ساخت زیورآلات ساده، طناب و یا حتی یک کمان برای کودک خود دارید؟ باز هم سانسوریا آماده است تا به شما کمک کند! برگ های سانسوریا منبع غنی فیبر هستند. دیگر برگ های خشک شده ی سانسوریا را دور نریزید. کافی است برای ۳ هفته آنها را در آب قرار بدهید و سپس پوستش را جدا کنید. حال می توانید از فیبر داخل برگ ها برای ساختن لوازم تزئینی استفاده کنید.

پاسخ همه سوالات در رابطه با گیاه سانسوریا:

۱ – چگونه رطوبت هوای اطراف گیاه سانسوریا را افزایش دهیم ؟

کاشتن چند گیاه در کنار هم در یک گلدان می تواند راه مناسبی برای افزایش رطوبت باشد. این کار باعث می شود آب به اندازه کافی به همه گیاهان برسد و آب کمتری جذب خاک شود.
می توانید دو گلدان را داخل هم قرار دهید. برای این کار، گلدانی را که گیاه را در آن کاشته اید، در یک گلدان بزرگ تر قرار دهید. فضای بین دو گلدان را با کود کافی پر کنید و آن را همیشه مرطوب نگه دارید.
راه دیگر، استفاده از دستگاه های مرطوب کننده ی هواست. می توانید گیاهان خود را در یک اتاق قرار دهید و برای افزایش رطوبت از این دستگاه استفاده کنید.

۲ – آیا میتوانیم با استفاده از سموم مخصوص بیماری های گیاه سانسوریا را کنترل و درمان کنیم؟

پاسخ منفی است. بیماری های سانسوریا اغلب بخاطر آبیاری نادرست ایجاد می شودکه قابل حل با مواد شیمیایی نیست. می توانید کمی الکل به برگ ها اسپری کنید. اما بهترین راه برای پیشگیری از بروز مشکل، اصلاح روش آبیاری است. مطمئن شوید که آب کافی به ریشه ها می رسد ولی در خاک انباشته نمی شود. اگر خاک کاملا زه کشی نشده باشد و آب اضافی را از خود عبور ندهد، باعث پوسیده شدن ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه می شود.

۳ – آیا گیاه سانسوریا سمی و خطرناک است؟

بله مقدار کمی سمی است. اما فقط در صورتی که آن را بخورید! درست است که سانسوریا منبع خوبی از فیبر است اما هرگز طعم آن را امتحان نکنید. خوردن سانسوریا باعث تورم و بی حسی زبان می شود و خطرناک است. پس توصیه میکنیم آن را از دسترس کودکان و حیواناتی که احتمال دارد برگ های آن را بجوند دور نگه دارید.

۴ – علت زرد شدن برگ های سانسوریا چیست؟برگ های سانسوریا پژمرده و زرد می شوند

زرد شدن و پژمرده شدن و ریختن برگ های گیاه سانسوریا نتیجه ی آبیاری بیش از حد است. در چنین شرایطی میزان آب و دفعات آبدهی را کم کنید. فراموش نکنید تا زمانی که خاک سانسوریا کاملا خشک نشده نباید به آن آب بدهید. اگر خاک برای مدت طولانی خیس باشد، باعث از بین رفتن ریشه می شود. اگر برگ سانسوریای شما هم برگش زرد شده جای نگرانی نیست. چند روزی به گیاه آب ندهید و اجازه دهید کاملا خشک شود. پس از چند روز برگ ها مجددا طراوت خود را پیدا می کنند. اما اگر برگ های بسیار زرد شده باشد و نتواند گیاه خود را بهبود بخشد باید آن برگ را از گیاه جدا کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره داریوش

داریوش ، نویسنده و وبلاگ نویس با استعداد و خلاقیت بالا، به واسطه وبلاگ پرطرفدار خود با عنوان "گلمون"، به عنوان یک شخصیت برجسته در عرصه نوشتاری شناخته می‌شود. او با تجربه‌های گوناگون و دیدگاه‌های تازه‌ای که به موضوعات مختلف ارائه می‌دهد، توانسته جامعه‌ای پرشور از طرفداران و مخاطبان خود را جذب کند. در وبلاگش، به بررسی و بحث در مورد مسائل متنوعی از جمله دنیای گل‌ها و گیاهان با اسلوبی دلپذیر و زبانی روان می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *