انواع گیاه آپارتمانی

اسپاراگوس یا مارچوبه زینتی – نیازهای این گیاه + عوارض و درمان

اسپاراگوس یا مارجوبه زینتی

اسپاراگوس یا مارچوبه زینتی گیاهی دایمی و دارای ساقه های نازک و منشعب است. اغلب به خاطر شاخه های برگ مانند تغییر شکل یافته که فیلوکلاد یا کلادود نام دارند پرورش داده می شوند و برگهای آن بسیار ریز و فلس مانند است.دارای ساقه زیرزمینی یا ریزوم کوچکی است.در برخی گونه ها ریشه ها ژوخه ای و در تمامی انها گوشتی و ضخیم است.

میوه های اسپاراگوس قرمزنارنجی یا بنفش رنگ است و در هر یک ۱، ۳ یا ۶ و شاید تعداد بیشتری دانه یا بذر وجود دارد. تمام قسمت های مارچوبه زینتی حساسیت زا بوده و میوه های آن سمی است. در ایران ۳ نوع آن شناخته شده است. و به احتمال گونه های بیشتری کشت و کار شده اند. برخی از آنها عبارتند از :

  • A.falcatus : ساقه ها برافراشته و دارای برگ های تسمه مانند به رنگ سبز روشن می باشد.
  • A.meyeri (مارچوبه دم روباهی) : ساقه های متعدد و پرپشتی شبیه به دم روباه داردو به همین اسم شهرت یافته است.
  • A.plumosus (مارچوبه نرمه.گردی) : در انگلیسی به آن fern asparagus می گویند در جوانی دارای منظره پرپشت و متراکم بوده و به عنوان گیاه گلدانی پرورش داده میشود ولی به مرور زمان گیاه به صورت بالا رونده درآمده و ساقه های اصلی تولید شاخه های فروند مانند افقی را میکند که تعداد زیادی کلادود های نخ مانند و خوشه های گل در تابستان بر روی انها ظاهر میشود این گیاه را میتوان با پنسمان نوک شاخه ها به صورت متراکم درآورد ساقه اصلی و شاخه های فرعی آن بسیار ظریف و زیبا است.
  • A.sprengeri (مارچوبه زبره. شویدی) : در منزل بهتر از مارچوبه نرمه مقاومت دارد و چون دارای شاخه های آویزان است به عنوان گیاه آویزی پرورش میابد. برگ ها سوزنی شکل و خشن تر از برگ های مارچوبه نرمه است همچنین روی شاخه های رونده آن خارهای زیاد و ریزی دیده می شود.

معرفی مارچوبه زینتی (اسپاراگوس)

 

نیازهای اسپاراگوس یا مارچوبه زینتی

آبیاری : پای گل مارچوبه هرگز خشک نشود هفته ای ۳ بار آبیاری کافیست.

رطوبت : غبار پاشی روانه در این اسپاراگوس مهم است زیر گلدانی را با سنگریزه پر کرده و و گلدان را روی ان قرار دهید تا رطوبت دایمی داشته باشد.

دما : بازه ی دمایی بین ۱۰ الی ۲۴ درجه مناسب است در صورت افزایش دما غبارپاشی را بیشتر کنید بهترین دما دمای خنک داخل گلفروشی ها می باشد.

نور: پنجره جنوبی با نور فیلتر شده بهترین محل نگداری آن است. اسپاراگوس به نور زیاد نیاز دارد.

خاک: ریشه به زهکشی نامناسب حساس است مارچوبه زینتی به خاکی به واکنشی بین ۶.۵ تا ۷.۵  و هر خاکی با زهکش خود نیاز دارد (ترجیحا ترکیب پیت ماس با ماسه و خاک باغچه)

تکثیر: هم میتوان آنرا در بزرگی و بلوغ که حرکت شیره گیاهی به سمت بالا میباشد تقسیم بوته  کرد و هم با بذر انرا تکثیر کرد.

عوارض و درمان :

برگها زرد میشود :یا به خاطر نور کم میباشد ویا پای گیاه خشک شده هرگز اجازه ندهید خاک کامل خشک شود.

برگها زرد و تار عنکبوت روی آنها است : به دلیل خشکی در تابستان گیاه اسپاراگوس مستعد گرفتن کنه میباشد با سموم کنه کش آن را سمپاشی و رطوبت دهی را زیاد کنید.

برگهای گیاه مارچوبه زینتی میریزند : یا از تشنگی است یا از نور کم یا از گرما.

author-avatar

درباره داریوش

داریوش ، نویسنده و وبلاگ نویس با استعداد و خلاقیت بالا، به واسطه وبلاگ پرطرفدار خود با عنوان "گلمون"، به عنوان یک شخصیت برجسته در عرصه نوشتاری شناخته می‌شود. او با تجربه‌های گوناگون و دیدگاه‌های تازه‌ای که به موضوعات مختلف ارائه می‌دهد، توانسته جامعه‌ای پرشور از طرفداران و مخاطبان خود را جذب کند. در وبلاگش، به بررسی و بحث در مورد مسائل متنوعی از جمله دنیای گل‌ها و گیاهان با اسلوبی دلپذیر و زبانی روان می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *