ارسال بین المللی
خرید گل رز ایرانی

گل رز ایرانی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

معرفی رز ایرانی Iranian rose

گل رز ایرانی ، متعلق به شهر زیبای شیراز است. در واقع، بسیاری از مردم سراسر دنیا شیراز را با رز زیبایش می‌شناسند.
این گل، در بین انواع مختلف رز بسیار محبوب است. رز ایرانی ساقه بلند و برگ هایی تیره دارد. عطر رز ایرانی دلنشین است، به همین دلیل از رایحه آن در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.
اگر قصد دارید برای دیدن این گل به شیراز سفر کنید، در فصل بهار سری به آنجا بزنید. بهار فصل باز شدن گلهای رز، محمدی، نرگس و بابونه در ایران است. گلاب محبوب و بی‌نظیر ایرانی، از همین گل بدست می‌آید.
با گلمون همراه باشید تا مطالبی دربارهروش نگهداری گل رز ایرانی و نماد و موارد مصرف آن را بدانید.

تاریخچه

 در تاریخ، مبدا و آغازی برای شروع و استفاده از گلاب ذکر نشده است.
اما قطعا ایران جزو اولین تمدن هایی در جهان است که از گلاب استفاده می‌کند.
طبق شواهد موجود، شهر شیراز از حدود ۸۱۰ سال قبل از میلاد مسیح، مرکز تهیه و توزیع گلاب بکر ایرانی بوده است.
در آن زمان ایران سالیانه ۳۰۰۰۰ بطری گلاب به بغداد می‌فرستاد. در واقع ایران در آن زمان بزرگترین تولید کننده گلاب در سراسر کره خاکی بوده است!

نماد و معنی

رز همیشه بیانگر مفاهیم مثبت دوست داشتن، علاقه، تحسین و حمایت بوده است.
رز صورتی نماد شادی، محبت و قدردانی است.
رز زرد بیانگر دوستی، خوشحالی و مثبت اندیشی است.
رنگ نارنجی این گل زیبا، تشکر، لیاقت و لذت را به تصویر می‌کشد.
رنگ سفید در دنیای رزها، نماد خلوص، پاکی و عشق حقیقی است.
و در نهایت گل رز قرمز ، که همیشه عشق و علاقه آتشین را فریاد می‌زند!

انواع

رز ایرانی در ۴ رنگ تولید می‌شود، و این رنگها در تمام طول سال در بازار گلهای ایران قابل دسترسی هستند
در بین ایرانی‌ها، رز ایرانی صورتی از سایر رنگهای آن محبوبتر است. این علاقه به معماری و رنگ آمیزی تاریخی ایران بر می‌گردد. مثلا مسجد نصیرالملک شیراز، به به دلیل ترکیب رنگ بی‌نظیر و کاشی کاری‌های بدیعش، به مسجد صورتی معروف است. پس علاقه ما ایرانی‌ها به رز صورتی، ریشه در فرهنگ و معماری باستانی کشورمان دارد.

تفاوت رز ایرانی و رز هلندی در دو مورد است : ظاهر و طول عمر.
شاخه رز ایرانی پر از خار است و گلبرگ‌های آن قرمز براق و روشن است، در حالی که گلبرگ رز هلندی، قرمز تیره است.

مهم‌ترین فرق بین رز ایرانی و هلندی، تفاوت طول عمر آنهاست.
طول عمر رز ایرانی بین ۳ تا ۶ روز و طول عمر رز هلندی بین ۱۰ تا ۲۰ روز است.

روش کاشت و نگهداری

رز ایرانی برای کاشتن در باغچه مناسب‌تر است. در واقع با کاشتن رز ایرانی، طول عمر کوتاه آن را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهید.

نور

رز به نور کافی خورشید نیاز دارد، در واقع او باید روزانه حداقل ۶ ساعت نور خورشید را دریافت کند تا به گلدهی ادامه بدهد. اگردر منطقه گرم و خشک زندگی می‌کنید، رز را در بخشی از باغچه بکارید که در ساعاتی از روز سایه باشد.

آبیاری

هفته ای یکبار آن را آبیاری کنید، اگر تقریبا ۳ سانتی‌متر رویی خاک خیس شود کافی است. آبیاری را همیشه در بخش پایین انجام دهید و هرگز گلبرگهای رز را خیس نکنید. و بهتر است آبیاری اول صبح انجام شود.

خاک

خاک مناسب رز ، خاک باغچه و ماسه و کود حیوانی میباشد. و حتما نیاز به زهکشی مناسب دارد.
برای رز باید دو سوم گلدان را با خاک گلدان و یک سوم باقی را با کمپوست پر کنید. می‌توانید کود گرانول مخصوص گل رز را نیز به این ترکیب اضافه کنید. این نوع خاک برای رز بسیار ایده‌آل است. چون ضمن متخلخل بودن و حفظ رطوبت، دارای مواد معدنی است و نیازهای گیاه را به خوبی برطرف می‌کند.

دما

گل رز در دمای بین ۲۰-۲۵ درجه بهترین رشد را دارد.

معرفی گل رز ایرانی

معطربودن

رز ایرانی گلی معطر و خوشبو است. عطر او مانند عطر همه رزها، کمی شیرین و در عین حال خنک است.

مواردمصرف

از رز ایرانی برای تهیه گلاب استفاده می‌شود. گلاب خاصیت درمانی مختلفی مانند کاهش التهاب، آرامش بخشی و پاک کنندگی پوست دارد.
گلاب برای عملکرد پوست، قلب، کلیه، دستگاه گوارش، اشتها، تنفس، چشم، مفاصل،سردرد و بسیاری دیگر از مشکلات و بیماری‌ها مفید است. علاوه بر این، روغن رز ایرانی هم بسیار کارآمد است و در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به وفور از آن استفاده می‌شود. رز ایرانی به دلیل داشتن عطری قوی، از گلهای رایج در صنعت عطرسازی است.

سمی بودن

رز ایرانی سمی نیست و برای انسانها و حیوانات خانگی خطری ندارد.

چنانچه در مورد گل رز ایرانی و نگهداری از آن سوالی دارید، آن را از طریق بخش نظرات با کارشناسان ما درمیان بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ‌گوی سوالات شما خواهند بود

  1. چه عواملی برای رشد گل رز موثر است؟

    به طور خلاصه، ده عامل اصلی در رشد رز وجود دارد :
    گل رز را در نور کافی بکارید. مطمئن شوید که روزانه حداقل ۴ ساعت نور خورشید را دریافت می‌کند.
    هرگز رز را در خاکی یخ زده و یا خیس نکارید.
    خاک را با الیاف طبیعی غنی کنید، مانند پرلیت. این کار شانس زنده ماندن بیشتری به رز می‌بخشد.
    قبل از کاشتن و یا تعویض گلدان، حدود ۱۵ سانتی‌متر از ارتفاع آن را کوتاه کنید. با این کار گیاه با تمام انرژی خود به رشد و تقویت ریشه خود می‌پردازد.
    اکثر رزها خاکی خنثی با زه‌کشی مناسب را ترجیح می‌دهند. گلدهی آنها نیز در خاک رس بهتر صورت می‌گیرد.
    رز گیاهی گرسنه است. پس آن را در خاکی مملو از عناصر معدنی بکارید و هر سال به خاک مالچ، کمپوست و خزه اضافه کنید. در بهار و تابستان به او کود مخصوص رز بدهید.
    به محض اینکه اولین نشانه‌های آفت (بخصوص حضور لکه‌های سیاه) را بر روی برگهای رز احساس کردید، آنها را از گیاه جدا کنید.
    گل رز را در نزدیکی زیاد با سایر گیاهان قرار ندهید و آنها را با فاصله از هم بکارید. هوا باید به خوبی بین بخش‌های مختلف رز جریان داشته باشد. در غیر این صورت گیاه به شپشک آردی مبتلا خواهد شد.
    رز را مرتبا هرس کنید. شاخه ها و برگهای قدیمی را از نزدیک ترین قسمت به بدنه جدا کنید. این کار سبب تقویت گیاه و تحریک آن برای تولید شکوفه‌های بیشتر می‌شود.
    اگرچه هرس کردن برای رز ضروری است، اما ابتدا باید نوع گل خود را تشخیص دهید. میزان هرس بسته به نوع مختلف رز فرق می‌کند. همچنین سایر فاکتورها، مانند نور و آب.

  2. بهترین روش تکثیر گل رز چیست؟

    محبوب‌ترین و در عین حال ساده‌ترین روش برای تکثیر گل رز، قلمه زدن آن از طریق ساقه است.
    برای قلمه زدن رز از طریق ساقه، به گیاهی سالم احتیاج داریم. ساقه این گیاه را جدا کنید و آن را در گلدانی کوچک بکارید تا به گیاهی مستقل و زیبا تبدیل شود.
    بهار بهترین زمان برای جدا کردن این ساقه است، چون در این زمان جوانه‌های جدید شروع به رشد می‌کنند اما هنوز گلهای زیادی ندارند. بهترین منطقه برای جدا کردن این ساقه، بخش‌های جانبی گیاه است، نه مرکزی.
    گلهای متصل به ساقه را از آن جدا کنید، چون گلها به انرژی نیاز دارند و ما می‌خواهیم تمام انرژی ساقه صرف رشد مجدد آن شود.
    پس از آنکه ساقه را در گلدان کاشتید، روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت گیاه حفظ شود. مواظب باشید که این پلاستیک به سطح برگها برخورد نکند چون باعث ایجاد عفونت‌‌های قارچی بر روی آنها می‌شود.

  3. انواع آفات و بیماری‌های گل رز چیست؟

    آفات مختلفی هستند که گل رز را تهدید می‌کنند، مانند
    قارچ زنگار
    زنگار با ظاهر شدن لکه‌هایی نارنجی تا مسی رنگ پدیدار می‌شود. قهوه‌ای شدن دور برگها و ایجاد حفره در انتهای برگ نیز از سایر عوارض زنگار هستند. این قارچ در اثر رطوبت زیاد هوا ایجاد می‌شود، برای درمان باید تمام برگهای آلوده را جدا کرده و با آمدن بهار گیاه را به خوبی هرس کنید.
    لکه سیاه رز
    این هم یک بیماری قارچی است. نقاط بنفش تیره مایل به مشکی در سطح برگها ناشی از این قارج است. لکه سیاه رز وقتی اتفاق می‌افتد که هوا سرد و مرطوب باشد. برای جلوگیری از ابتلای مجدد، برگهای مبتلا و پژمرده را از گیاه جدا کنید. برای اینکه کاملا با لکه سیاه رز مقابله کنید، می‌توانید هنگام رشد جوانه‌های جدید، جوشانده برگ گیاه کامفری را به آنها اسپری کنید.
    سفیدک پودری
    سفیدک پودری را می‌توان با ظاهر شدن کپک سفیدرنگ بر سطح برگ و جوانه‌های گیاه تشخیص داد. گرم و مرطوب بودن هوا یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد این سفیدک است. در این صورت یک محلول حاوی سولفور را به گیاه اسپری کنید. می‌توانید این محلول را از گلفروشی‌ها تهیه کنید.
    شته
    شته یکی از رایج‌ترین آفات رز است. ترجیح شته نشستن بر جوانه و برگهای تازه گیاه است. برای درمان، ابتدا باید گیاه را با درجه شدید اسپری آب، شستشو داد. سپس به طور مرتب، جوشانده گیاه گزنه را به گیاه اسپری کنید. حضور کفشدوزک نیز برای مقابله با شته مفید است.
    زنبور گال زا
    عوارض شایع ناشی از این زنبور، پیچ خوردن و لوله‌ای شدن برگهاست. این اتفاق معمولا از اردیبهشت تا پایان زمستان برای رزهای رونده رخ می‌دهد. تمام برگهای درگیر را از گیاه جدا کنید و سپس گیاه را به خوبی از نظر حضور تخم آنها بررسی کنید. تنها راه پیشگیری از این موضوع، استفاده از محلولهای مخصوص ضد زنبور است.

  4. علت سوختن غنچه گل رز چیست؟

    سوختن غنچه و گلبرگ رز علل مختلفی دارد. مانند
    آبیاری ناکافی.
    ممکن است آبیاری که در خانه صورت می‌گیرد پاسخگوی نیازهای رز نباشد. رز باید هر هفته به خوبی آبیاری شود، در واقع آن از آبیاری طولانی لذت می‌برد. البته دفعات آب دادن به گیاه به آب و هوا بستگی دارد. برای رفع مشکل گیاه را در دفعات کمتر، اما با مقدار بیشتری آبیاری کنید.
    قارچ‌ها.
    این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که گیاه بیش از حد آبیاری شده باشد. در این شرایط آبیاری را کاهش داده و از ضدقارچ‌های طبیعی مانند مس، سولفور و یا باکتری‌های مفید استفاده کنید.
    کوددهی.
    گاهی اوقات استفاده از کودهای متراکم و سنگین می‌تواند سبب سوختن گلبرگ و برگهای رز شود. حتی استفاده از کودی ملایم هم می‌تواند سبب سوختگی گیاه شود، البته اگر به خاک خشک اضافه شود. سوختگی که بر اثر کوددهی ایجاد می‌شود، در برگها نیز شدیدا ظاهر می‌شود.
    حشره تریپس (بال ریشک دار).
    این حشرات ریز می‌توانند سبب سوختن غنچه رز شوند. اگر غنچه را باز کردید و در بین گلبرگها حشرات ریز مژه مانند دیدید، یعنی تریپس در رز وجود دارد. البته تریپس خیلی خطرناک نیست، اما به هر حال باید با آن مقابله کرد. برای این منظور، به فروشگاه‌های مخصوص گیاهان بروید و یک اسپری مخصوص کنترل حشرات تهیه کنید.

  5. چه خاکی برای گل رز مناسب است؟

    رزها عاشق خاک غنی هستند. فراموش نکنید که خاک آنها حتما باید دارای زه‌کشی مناسبی باشد. این گلها بسیار انطباق پذیر بوده و خیلی در مورد خاک حساس نیستند. اما به هر حال بهترین نوع خاک برای آن‌ها، مخلوطی از خاک گلدان و کمپوست است.
    برای رز باید دو سوم گلدان را با خاک گلدان و یک سوم باقی را با کمپوست پر کنید. می‌توانید کود گرانول مخصوص گل رز را نیز به این ترکیب اضافه کنید. این نوع خاک برای رز بسیار ایده‌آل است. چون ضمن متخلخل بودن و حفظ رطوبت، دارای مواد معدنی است و نیازهای گیاه را به خوبی برطرف می‌کند.
    برای بهبود عملکرد خاک جهت زه‌کشی آب اضافی، می‌توانید مقداری پرلیت به آن اضافه کنید. حدودا یک پیمانه کافی است. می‌توانید در این مرحله برای غنی‌تر کردن خاک، به آن غذای ماهی نیز اضافه کنید!

  6. بهترین زمان برای سم پاشی گل رز چه موقع است؟

    پس از اولین هرس گیاه در دی ماه، از یک سم حاوی سولفور لیمو استفاده کنید. این کار گیاه را در برابر حمله قارچ‌ها در طول زمستان حفظ می‌کند. از آغاز فروردین تا اوایل آبان، هر ده روز یکبار محلول ضد قارچ به گیاه اسپری کنید. در طول ایام بارانی، این سم‌پاشی را به هر ۷-۵ روز کاهش دهید. اگرچه این کار زمان بر به نظر می‌رسد، اما ارزشش را دارد.
    در صورت وزش بادهای شدید، رز را سم پاشی نکنید. گرمای شدید هم زمان مناسبی برای سم‌پاشی رز نیست. البته گل رز باید پس از سم‌پاشی برای چند ساعت نور خورشید را دریافت کند تا سم به خوبی خشک شود. برای پیشگیری از سوختن رز توسط سم، ابتدا گیاه را به خوبی آبیاری کنید.
    اگر حشره، پروانه، حیوانات خانگی و کودکان در اطراف هستند، سم‌پاشی را به زمان دیگری موکول کنید. به نظر ما بهترین زمان برای این کار صبح زود است، درست زمانی که همه خواب هستند. فراموش نکنید که دستور اصلی سم را به دقت بخوانید و طبق همان عمل کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

داریوش

داریوش ، نویسنده و وبلاگ نویس با استعداد و خلاقیت بالا، به واسطه وبلاگ پرطرفدار خود با عنوان "گلمون"، به عنوان یک شخصیت برجسته در عرصه نوشتاری شناخته می‌شود. او با تجربه‌های گوناگون و دیدگاه‌های تازه‌ای که به موضوعات مختلف ارائه می‌دهد، توانسته جامعه‌ای پرشور از طرفداران و مخاطبان خود را جذب کند. در وبلاگش، به بررسی و بحث در مورد مسائل متنوعی از جمله دنیای گل‌ها و گیاهان با اسلوبی دلپذیر و زبانی روان می‌پردازد.
Email
Twitter
Facebook
Telegram
WhatsApp
گل رز ایرانی
اپلیکیشن گل و گیاه

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
باز کردن چت
پشیبانی و سفارش در واتساپ
سلام 👋 در صورت نیاز به پشتیبانی میتوانید به صورت تلفنی یا در واتساپ با شماره ۰۹۱۰۶۶۶۴۱۵۶ در ارتباط باشید