انواع گل طبیعی, مقالات عمومی

همه چیز درمورد گل نرگس |‌ از عکس انواع رنگ ها تا نگهداری

معرفی گل نرگس

گل نرگس از معروف ترین و محبوب ترین گل های موجود در تمام دنیا می باشد. زیبایی زایدالوصف، رنگ های جذاب، قیمت مناسب و بوی خوش تنها بخشی از دلایل محبوبیت گل‌نرگس یا گل نرگسی (Daffodil یا Narcissus) می باشد. این گل در رنگ های جذاب مثل گل نرگس آبی، سفید، قرمز و .. می باشد که در انواع مخلفی هر کدام رازهای خاص خودشان را دارند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد فصل گل نرگس، عکس ها، تاریخچه، شرایط نگهداری و هر آنچه که فکر می کنید در ارتباط با این گل نیاز دارید تا بدانید در این مقاله گنجانده شده است. حتی می توانید مطالب این مقاله را خلاصه کرده و به عنوان تحقیق در مورد گل نرگس به کلاس خود ارائه دهید.

شما تمامی ویژگی هایی که می توانید در یک گل ایده آل بیابید، به صورت یک جا در این گل در کنار هم دارید! رایحه بی نظیر این گل شما را از بو کردن آن خسته نمی کنید. به همین علت یکی از بهترین پیشنهاد ها برای هدیه دادن به عزیزان خودتان می باشد. گلفروشی گلمون با دارا بودن بیش از 40 نمایندگی در سراسر ایران، امکان خرید گل نرگس را برای شما فراهم کرده تا در صورت لزوم این گل جذاب و خوش بو را به عزیزان خودتان هدیه بدهید.

مشخصات و معرفی درباره گل نرگس

 

  • نام گل: نرگس
  • نوع: پیاز دار
  • ارتفاع گل: ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر
  • میزان اندازه محیط برای رشد: ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر
  • فصل رشد گل نرگس: اوایل آذر تا اواسط اردیبهشت
  • رنگ شکوفه: زرد
  • نور لازم برای رشد: نور افتاب غیر مستقیم
  • میزان آبیاری: متوسط
  • میزان سختی رشد: کم
  • نوع گلبرگ ها: زیبا و زینتی

تحقیق در مورد گل نرگس

مشخصاتی درباره گل نرگس

اگر به دنبال تحقیق در مورد گل نرگس هستید، باید بدانید که این گل به نام انگلیسی daffodil، از خانواده آماریلیس یا مارچوبه سانان است. این گیاه زیبا با شکل فنجانی و ظرافت لطیف، اغلب در اواخر فصل زمستان شروع به شکوفه دادن می ‌کند و در فصل بهار، گل ‌های زرد یا سفید رنگ خود را به نمایش می ‌گذارد. اما فصول پاییز و زمستان را نمی توان فصل گل نرگس دانست؛ چرا که در فصول سبز رشد نمی کند و مجدد در بهار شاهد رشد آن خواهید بود.

 هر ساقه این گل دارای 1 تا 20 گل بوده که هر کدام دارای 6 گلبرگ هستند. این گل به عنوان یکی از نماد های بهار و شادی شناخته شده است و در روز جهانی 22 مارچ، به عنوان نماد بهار و روز جهانی نرگس، جشن گرفته می ‌شود. این گل همچنین برای بسیاری از مردم به عنوان نماد امید و بازگشت به زندگی پس از سختی ‌ها شناخته شده است.

 علاوه بر زیبایی و شادابی که به محیط اطراف می ‌بخشد، گل نرگس همچنین دارای رایحه ملایمی است که باعث آرامش و خوشحالی در افراد می ‌شود. به همین دلیل، این گل برای تزئین محیط ‌های داخلی و خارجی مناسب است و به عنوان یکی از گل‌ های محبوب جهان شناخته می ‌شود. دقت داشته باشید که این گل در ایران معمولا تحت رنگ های سفید و زرد رشد می کند؛ اما معمولا گل نرگس آبی هم برای پرورش یافت می شود.

کشور اسپانیا بیشترین تنوع نرگس را در دنیا دارد!

تاریخچه گل نرگس

نام لاتین نرگس، Narcissus است؛ اما این نام لاتین، از یک افسانه یونانی می آید. افسانه از این قرار است که روزی یک حوری زیبا به نام اکو، عاشق جوانی زیبا به نام Narcissus می شود. Narcissus به اکو بی توجهی می کند و می گوید که او را به حال خود رها کند.

اکو از این موضوع نارحت می شود و مدتی طولانی را با یاد جوان زیبا زندگی می کند. اما داستان از آن جا آغاز می شود که اکو این موضوع را به Nemesis، خدای انتقام گیر یونانیان می گوید. Nemesis روزی Narcissus را به لب استخری از آب می برد. وقتی Narcissus چهره زیبا خود را در آب می بیند، ترغیب می شود که بیشتر خم شده و تا بتواند بهتر زیبایی خود را ببیند. اما به یکباره به آب می افتد. در همان حین Nemesis او را به یک گل نرگس تبدیل می کند.

امروزه بیشتر این گل را به Daffodil می شناسند.

راز گل نرگس چیست؟

راز گل نرگس

دقت داشته باشید که در دوره های مختلف باستان، کشور های مختلف و فرهنگ های متفاوت، داستان هایی برای گل نرگس طبیعی وجود دارد. اما خیلی ها این داستان را به عنوان راز گل نرگس می دانند. این رازها شامل یکسری موارد مراقبتی، آگاهی و در واقع fact در مورد این گل ها هستند که تیتر وار به آن ها می پردازیم:

راز اول: خواهان تنهایی است! این گل را با سایر گل ها در یک گلدان قرار ندهید. از نظر علمی اگر بخواهیم بررسی کنیم، شیره نرگس برای سایر گیاهان سمی است! البته راهکاری هم دارد؛ 24 ساعت این گل را در آب قرار دهید تا به صورت کامل خاصیت سمی بودن آن از بین برود.

راز دوم: در تعداد فرد تهیه کنید (فرقی نمی کند که پیاز نرگس را می خواهید بکارید یا خود گل را خریداری کنید) . گفته می شود این موضوع از نظر روانشناسی تاثیر مثبتی بر روی روان انسان خواهد گذاشت.

راز سوم: گل های نرگس را مست کنید! با گذر زمان و عدم نگهداری صحیح از آن ها، به آب این گل ها اتانول اضافه کنید تا برگ های آن ها شاداب تر شوند.

راز چهارم: فصل گل نرگس پاییز است. بهترین زمان برای کاشت این گل در پاییز می باشد تا بهترین نتیجه را ببینید.

راز پنجم: در 10 امین سال سالگرد ازدواج افراد، گل Narcissus به عنوان هدیه داده می شود. این یک رسم قدیمی از کشورهای خارجی است.

نرگس گل ملی کشور ولز می باشد.

گل نرگس نماد چیست؟

این گل دارای نماد ها مختلفی است و شما بسته به علاقه خود به این معانی، می توانید اقدام به کاشت آن کنید. یکی از نماد های گل نرگس، خلاقیت و زیبایی است. با گل‌های زیبا و رنگارنگ خود، جلوه‌ زیبایی و زندگی جدید را به ما نشان می ‌دهند. این گل به تجدید حیات و شروعی دوباره نیز اشاره می ‌کند؛ چرا که هر سال با آغاز بهار، رشد می کند و زندگی جدیدی را از خود نشان می دهد.

علاوه بر این، گل Daffodil نماد شادی، خوشبختی و انرژی است. با دیدن گل ‌های پر طراوت نرگس، احساس شادی و خوشحالی به ما دست می ‌دهد و انرژی مثبت به محیط اطراف منتقل می‌کند. همچنین، نرگس به دوستی و مهربانی نیز اشاره دارد. این گل‌ های زیبا به عنوان هدیه ‌ای محبت ‌آمیز، در مواقع مختلف به کار می‌روند و احساسات مهربانی و دوستانه را منتقل می ‌کنند.

در برخی از افسانه ها نماد نرگس را به بدشانسی معرفی می کنند!

فصل گل نرگس چه زمانی است؟

در بهترین حالت پاییز بهترین فصل گل نرگس برای پرورش می باشد. اما می توانید این گل را در ماه های مرداد و شهریور هم بکارید. البته فرایند کاشت را می توانید تا آبان ماه هم انجام دهید. پس از کاشت در فصل بهار شاهد رشد اصلی گل خواهید بود. اغلب از این گیاه به عنوان یک گل آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

فصل برداشت گل نرگس

فصل برداشت گل Daffodil، تابستان است. معمولا اردیبهشت ماه تا ابتدای تابستان گل های نرگس به طور کامل رشد کرده اند.

معرفی و عکس گل نرگس آبی

عکس گل نرگس آبی

گل نرگس آبی یکی از زیبا ترین و محبوب ترین نوع گل های نرگس است. نام این گل Trumpet می باشد و علاوه بر رنگ آبی، می تواند در رنگ زرد هم رشد کند. این گل ابتدا در کشور ولز با تغییرات ژنتیکی ایجاد شد. شیپور گل نرگس آبی بزرگ و برگ های آن نازک و کشیده شده است. همانطور که مشاهده می کنید، عکس گل نرگس آبی واقعا بسیار زیبا است!

چرا گل Daffodil محبوب است؟

نه تنها در ایران، بلکه در کشور های مختلفی مثل چین از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. به طور مثال در چین این گل را به دکتر و پرستار ها تشبیه می کنند. چرا که این اشخاص در این کشور به عنوان اشخاصی دلسور و پاک شناخته می شوند. اما اگر بخواهیم به دلایل دیگر برای محبوب بودن این گل بپردازیم، می توان به رایحه، عمر گل و زیبا بودن گلبرگ های آن اشاره کنیم.

این گل ها از مقاوم ترین گل ها نسبت به سرما هستند!

عطر گل نرگس چگونه است؟

عطر و رایحه گل نرگس در برخی از موارد شیرین و در برخی از موارد تند است! این گل انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگی های خاص خودشان هستند. عطر گل نرگس را می توان مهم ترین عامل محبوبیت این گل در سراسر دنیا دانست. اما در هر صورت باید بدانید که نوع عطر هر گونه باشد، دارای شدت زیادی است و می توان او را از چند متری هم استشمام کرد.

انواع گل نرگس که باید بشناسید

از آن جایی که گل نرگس در مناطق مختلفی از اروپا و نقاط دیگر دنیا رشد می کند، شاهد انواع مختلفی از آن هستیم. نرگس ها با توجه به منطقه رشد، رنگ، ظاهر و نوع رشد، شامل انواع مختلفی هستند. البته که همه آن ها شامل زیبایی زیادی می باشند؛ اما قطعا تفاوت های زیادی در آن ها وجود دارد. در ادامه به معرفی انواع مختلف گل نرگس می پردازیم.

1- گل نرگس شهلا (Trumpet)

گل نرگس شهلا

اولین نوعی از گل نرگس که می خواهیم معرفی کنیم، نرگس شهلا است. این نوع گل از لحاظ ظاهری بسیار خاص و زیبا می باشد؛ به گونه ای که مرکز آن که شکل شیپوری دارد، از قسمت های دیگر بزرگ تر است. همچنین گزینه عالی برای کاشت در باغچه محسوب می شود. ساقه و برگ های این گل به رنگ سبز-خاکستری است و تا 3 سانتی متر نیز رشد می کند. این گونه از گل های نرگس به رنگ زرد و آبی رشد می کند.

2- گل نرگس شیپور بزرگ (Large Cupped)

گل نرگس شیپور بزرگ

اگر به دنبال نوعی از گل نرگس هستید که بتوانید آن را علاوه بر کاشت در باغچه، در دسته گل ها، گل آرایی ماشین عروس یا موارد دیگر هم استفاده کنید، می توانید سراغ نوع شیپور بزرگ بروید. این نوع نرگس در رنگ های مختلف نیز رشد می کند.

3- نرگس پرپر (Double)

گل نرگس پر پر

گل نرگس پرپر فاقد شیپور در مرکز خود است. در عوض مرکز آن پر شده از گلبرگ های مختلف می باشد. لذا وقتی به آن نگاه می کنید، بسیار پر دیده می شود. کاشت این گل در باغچه باعث می شود تا شاهد محیطی پر گل و شلوغ از زیبایی باشید.

4- نرگس وحشی (Jonquilla)

گل نرگس وحشی

گل نرگس وحشی بسیار عالی برای مناطق گرم است. لذا اگر در جنوب کشور یا شهر های گرم زندگی می کنید، این گل انتخاب عالی محسوب می شود. بر روی هر شاخه آن دو تا سه گل رشد می کند. همچنین دارای رایحه بسیار خوبی نیز است و می تواند محیط را خوش بو کند.

5- نرگس مینیاتوری (Miniature)

گل نرگس مینیاتوری

اگر به گل های کوچک علاقه دارید، می توانید سراغ گل نرگس مینیاتوری بروید. این گل گلبرگ های کوچکی دارد اما تا 15 سانتی متر می تواند رشد کند. همچنین بسیار مناسب برای محیط هایی مثل باغچه و حتی بالکن است. اگر می خواهید این گل را در باغچه پرورش دهید، می توانید در نزدیکی ریشه درختان بکارید. همچنین می تواند باعث تحریک رشد دیگر گیاهان شود. اگر قصد کاشت این گل را در بالکن دارید، باید در زمستان در مقابل سرما از آن مراقبت کنید.

6- گل نرگس شاعری (Poeticus)

گل نرگس شاعری

اگر به گل نرگس سفید علاقه مند هستید، می توانید سراغ نرگس شاعری بروید. این گل تماما سفید است؛ اما در نوک و دور مرکز آن رنگ قرمز هم دیده می شود. این گل رایحه تندی دارد و برای مناطق سرد انتخاب مناسبی است.

7- گل نرگس شیپور کوچک (Small Cupped)

گل نرگس شیپور کوچک

گل نرگس شیپور کوچک بهترین نوع برای زیباسازی باغچه است. این گل با ترکیب رنگ های زیبایی که دارد، می تواند باغچه شما را در فصل رشد خود بسیار زیبا کند. در بین انواع گل نرگس این نوع گل دارای کوچک ترین اندازه است.

8- نرگس تاج شکافته (Split Corona)

گل نرگس تاج شکافته

در بین تمام نرگس ها، این گونه شکل و ظاهر بسیار متفاوت تری دارد؛ به گونه ای که بیشتر شبیه گل ختمی است. شیپور این گل مرکزی شکافته شده را به وجود آورده است. همچنین گلبرگ های پهن تری دارد. با این توضیحات این گل شامل زیبایی زیادی است و می تواند ظاهر بسیار زیبایی را به محیط مورد نظر ببخشد.

9- گل نرگس تازتا (Tazetta)

گل نرگس نازتا

نرگس تازتا به مانند تمام موارد دیگر که تا به این جا به شما معرفی کردیم، مناسب کاشت در باغچه است. اما این گونه ویژگی های مثبت دیگری را هم دارد. به طور مثال دارای رایحه بسیار شیرین و دلچسبی است. همچنین پیاز این گل عمر طولانی دارد؛ لذا همیشگی است و می توان مدت ها رشد کند.

10- گل نرگس سه گانه (Triandrus)

گل نرگس سه گانه

در هر شاخه از گل نرگس سه گانه، حداقل دو گل رشد کرده است. جالب است بدانید که این گل ها گره خورده به همدیگر هستند. همچنین گلبرگ های آن به سمت پایین تا شده اند و ظاهر جذابی را به وجود آورده اند. رایحه این گل شبیه به میوه ها است.

آموزش پرورش گل نرگس

 

این گل یکی از پرطرفدار ترین گل ها برای پرورش است. چرا که با رشد این گل محیط جلوه زیبایی را می گیرد و همچنین افراد می توانند از عطر آن لذت ببرند. با پشت سر گذاشتن چند مرحله ساده می توانید اقدام به کاشت این گیاه کنید. در ادامه به مراحل پرورش گل نرگس می پردازیم.

  1. برای پرورش باید از گلدان های سنگین استفاده کنید. گلدان های سبک باعث می شوند تا جهت رشد گل بهم بریزد به طوری که فقط در یک جهت رشد کند. برای این منظور باید سراغ گلدان های سفالی و سنگی بروید.
  2. همان طور که گفتیم نرگس گلی همراه با پیاز است. لذا اندازه گلدان را باید وابسته به پیاز گل انتخاب کنید. گلدان باید حداقل 18 سانتی متر عمق داشته باشد و پیاز گل تا دیواره های گلدان حداقل 5 سانتی متر فاصله داشته باشد.
  3. برای عبور آب، کف گلدان حتما سولاخ داشته باشد.
  4. قبل از کاشت پیاز، به مدت دو ساعت نصفی آن را در آب قرار دهید.
  5. نصف گلدان را پر از خاک کنید.
  6. پس از این که آبیاری اولیه گل را انجام دادید، آن را در زیر نور مستقیم خورشید بگذارید.
  7. به مدت دو تا سه هفته به گل آب ندهید تا رشد اولیه در آن انجام شود.
  8. پس از این که گل رشد کرد، آبیاری را طوری انجام دهید که ساقه هیچوقت خشک نباشد.
  9. تا زمانی که گل ها باز نشده اند، هر دو هفته یکبار کود تقویتی اضافه کنید.
  10. از قیم برای جلوگیری از رشد کج ساقه ها استفاده کنید.
  11. بعد از گیاه گل داد، آن را از زیر نور مستقیم بردارید.

دلیل گل ندادن گیاه نرگس چیست؟

اگر گل نرگس را کاشته اید و گل نداده است، به احتمال زیاد مشکل مربوط به پیاز گل می باشد. در این باره احتمال زمان کاشت یا مواردی مثل دما مشکل داشته اند. دقت داشته باشید که نهایتا باید در فصل پاییز کاشته شود؛ چرا که گل به انگیزش زمستانه نیاز دارد. پس از کاشت گیاه باید به مدت 8 تا 10 هفته در دمای 6 تا 8 درجه در محیط تاریک نگهداری شود. همچنین دقت داشته باشید که محیط قرار دادن پیاز ها، فاقد گاز اتیلن باشد.

نحوه نگهداری از گل نرگس طبیعی

این گل به مانند تمام گل های دیگر نیاز به آبیاری، نور، رطوبت و خاک دارد.

نحوه آبیاری

آبیاری گل نرگس بستگی به شرایط هوا و خاک دارد. اما به طور کلی، نرگس ‌ها نیاز به آبیاری منظم دارند. وقتی خاک خشک شده باشد، باید آبیاری کنید. اما باید مراقب باشید که خاک بسیار مرطوب نباشد زیرا این موضوع می‌ تواند به ریشه ‌های گیاه آسیب بزند. بهترین زمان برای آبیاری صبح زود است تا گل‌ ها بهترین فرصت برای جذب آب داشته باشند. همچنین، اگر هوا گرم است، ممکن است نیاز به آبیاری بیشتر داشته باشند.

میزان نور مورد نیاز

نرگس‌ نیازمند نور کامل حداقل شش تا هشت ساعت به صورت مستقیم در روز است. این نور مستقیم بهتر است از صبح تا ظهر بر گل‌ های نرگس بتابد. اگر گلدان‌ های گل نرگس در منزل شما در معرض نور مستقیم قرار ندارند، می ‌توانید از نور غیر مستقیم هم استفاده کنید. بهترین راه برای این کار استفاده از پنجره‌ های شیشه ‌ای است که به اندازه کافی نور را از خود عبور دهند.

خاک مناسب برای گل نرگس

خاک مناسب باید دارای کمپوست باشد تا از نظر تغذیه ‌ای مناسب باشد. همچنین باید دارای زهکشی مناسب باشد تا از آب‌ رسانی و رطوبت ‌دهی به گیاه نرگس به خوبی اطمینان حاصل شود. خاک باید نرم باشد تا ریشه ‌های گیاه به راحتی در آن رشد کنند. از خاک سنگین و متراکم باید اجتناب شود زیرا این نوع خاک می ‌تواند منجر به خفه شدن ریشه ‌های گیاه شود و رشد گیاه را مختل کند.

بهترین زمان کوددهی گل نرگس

بهترین زمان برای کوددهی، زمانی است که رشد گل آهسته و کند شده و نیاز به افزایش انرژی دارد. این ممکن است پس از گذشت چند هفته از شروع رشد گل باشد. قبل از اعمال کود، ابتدا باید اطمینان حاصل شود که خاک گلدان مرطوب است. سپس می ‌توان کود را به آرامی و با توجه به دستورالعمل مورد نظر به خاک اضافه کرد. برخی از کود های آلی مناسب برای گل نرگس شامل کود مایع درجه ۵-۱۰-۵ یا کود گوگردی هستند.

سخن نهایی

گل نرگسی یکی از جذاب ترین و محبوب ترین انواع گل در دنیا می باشد. این گل که نام لاتین آن Narcissus است، دارای بیش از 10 نوع، در رنگ های جذاب زرد، سفید، آبی، قرمز، نارنجی و .. می باشد که متناسب با نوع آن و کشور پرورش یافته متفاوت است. مهد این گل در اروپا و بخصوص ولز می باشد. در این مقاله معرفی کاملی از گل Narcissus به عمل آمد و اطلاعاتی از فصل پرورش، نحوه نگهداری، انواع مختلف، دلایل عدم رشد و .. بدست آوردید. پیشنهاد می شود با توجه به بوی فوق العاده این گل ها، همیشه یک نرگس در خانه خود نگه دارید. شما می توانید هر نوع گلی که دوست دارید را از گل فروشی گلمون خریداری کنید.

author-avatar

درباره داریوش

داریوش ، نویسنده و وبلاگ نویس با استعداد و خلاقیت بالا، به واسطه وبلاگ پرطرفدار خود با عنوان "گلمون"، به عنوان یک شخصیت برجسته در عرصه نوشتاری شناخته می‌شود. او با تجربه‌های گوناگون و دیدگاه‌های تازه‌ای که به موضوعات مختلف ارائه می‌دهد، توانسته جامعه‌ای پرشور از طرفداران و مخاطبان خود را جذب کند. در وبلاگش، به بررسی و بحث در مورد مسائل متنوعی از جمله دنیای گل‌ها و گیاهان با اسلوبی دلپذیر و زبانی روان می‌پردازد.