فواید و مضرات گل ها

گل پنیرک چیست؟ 11 مورد از خواص و مضرات گل پنیرک

خرید گل پنیرک چیست؟ 11 مورد از خواص و مضرات گل پنیرک

گل پنیرک یکی از گیاهانی است که در حوزه درمانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ به دلیل وجود خواصی زیادی که این گل دارد، می خواهیم در این مطلب به معرفی کامل آن بپردازیم. مهم نیست که در کجا زندگی می کنید. از آن جایی که گیاه پنیرک به صورت فراوان یافت می شود، می توان در هر صورت از مزایا و خواص آن برخوردار باشید. برای آشنایی بیشتر با این گیاه، ادامه این مطلب را از گل فروشی آنلاین گلمون از دست ندهید.

گل پنیرک چیست؟

قبل از این که بخواهید بدانید پنیرک برای چی خوبه، بهتر است تا با ماهیت این گیاه آشنا شوید. گل پنیرک با نام علمی Malva sylvestris، یک گیاه دارویی و ماده غذایی است که در مناطق مختلف جهان رشد می ‌کند. این گیاه در خاورمیانه و آسیا به عنوان ماده غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و در مناطق ساحلی گرفته تا زیستگاه ‌های طبیعی کوهستانی رشد می ‌کند.

گل پنیرک به عنوان یک گل بنفش دارای رنگ بنفش روشن و رگبرگ‌ های تیره است و ارتفاع آن 60 تا 120 سانتی ‌متر است. این گیاه در چمن‌ زار ها، پرچین‌ ها و مزارع رشد می ‌کند و به دلیل خواص درمانی زیادی که دارد، معروف است. گل پنیرک دارای خواص ضد التهابی و موارد مختلفی است. خواص پنیرک گاهی درمانی برای بیماری های سخت و آزار دهنده می باشد.

گل پنیرک چیست

برخی از خواص گل پنیرک

در این بخش لیستی از خواص گل پنیرک را برای شما ایجاد کرده ایم که به شما برای شناخت سریع فواید پنیرک کمک زیادی می کند. در ادامه به خواص این گل می پردازیم.

  • تسکین درد
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تقویت سیستم تنفسی
  • تقویت سیستم گوارش
  • درمان سنگ کلیه
  • گل پنیرک برای سرماخوردگی
  • مشکلات خواب
  • کاهش سردرد
  • کاهش درد دندان
  • تقویت کننده رحم
  • موثر برای پوست

مهم ترین خواص پنیرک چیست؟

حال که با ماهیت گل پنیرک آشنا شدید، بهتر است سراغ خواص آن نیز برویم. در واقع این خواص درمانی هستند که باعث محبوبیت گیاه پنیرک شده اند. خواص گیاه پنیرک برای بیماری های التهابی یا حتی بیماری های سطحی بسیار مناسب است. در ادامه به مهم ترین فواید پنیرک می پردازیم.

تسکین درد های سطحی

گاهی اوقات امکان دارد به وجود آمدن زخمی در هر کجای بدن، دردش شما را آزار دهد. اگر به پماد های مختلف حساسیت دارید، می توانید سراغ گل پنیرک بروید. یکی از بهترین خواص گیاه پنیرک تسکین درد است. برگ های این گل به دلیل داشتن ویتامین های مختلف و برخی از مواد شیمیایی، باعث تسکین درد زخم شما می شوند.

تسکین دردهای سطحی با گل پنیرک

تقویت سیستم ایمنی

در بخش قبلی به وجود ویتامین های مختلف در گیاه پنیرک اشاره داشتیم؛ قطعا این ویتامین ها باعث تقویت سیستم ایمنی شما هم می شوند. لذا از تقویت سیستم ایمنی می توان به عنوان خاصیت پنیرک یاد کنیم. مصرف این گیاه به شکل خوراکی یکی از راه هایی است که می توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. برای این کار می توانید سراغ دمنوش گل بروید.

تقویت ریه و درمان بیماری های تنفسی

این روز ها شهر های بزرگ کشور ما به مرتب زیادی تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می گیرند؛ لذا بیماری های تنفسی مردم را همیشه تهدید می کنند. در این بین بهتر است بدانید که درمان و تقویت سیستم تنفسی در واقع خاصیت گل پنیرک محسوب می شود. به اشکال مختلف می توانید از گیاه را برای درمان و تقویت سیستم تنفسی خود استفاده کنید. یکی از بهترین روش ها برای این منظور، بخور گل پنیرک است.

تقویت و درمان سیستم گوارش

یکی دیگر از فواید پنیرک که می خواهیم به آن آشاره کنیم، تقویت سیستم گوارش است. این گیاه به هضم و دفع کمک بسیار زیادی می کند. همچنین جزو ملین های مناسب محسوب می شود. برای این منضور می توانید دمنوش گیاه پنیرک را میل کنید.

درمان سنگ کلیه

همان طور که می دانید ادرار زیاد می تواند به درمان سنگ کلیه و درد های ناشی از آن کمک کند. برای این منظور می توانید عرق گل پنیرک را استفاده کنید. عرق گیاه پنیرک در واقع ادرار را زیاد می کند و باعث می شود تا درد کلیه شما کمتر شود؛ به طوری که دفع سنگ سریع تر خواهد شد. همچنین اگر درگیر عفونت های مختلف باشید، این گیاه می تواند در این راستا کمک زیادی به شما کند.

درمان سنگ کلیه با گل پنیرک

درمان و تسکین سرفه

سرفه معمولا در اثر وجود باکتری های مضر ایجاد می شود؛ حال از آن جایی که پنیرک دارای خواص ضد باکتری است، از آن می توان برای درمان سرفه های شدید استفاده کرد. برای این منظور اگر درگیر سرفه های خشک هستید، می توانید از دمنوش پنیرک استفاده کنید.

موثر برای مشکلات خواب

گیاه پنیرک دارای خواص آرامبخش برای سیستم های عصبی است. به طوری که از آن در دارو های بی حسی هم استفاده می شود. برخی از این دارو ها دارو اهی بی حسی در دندانپزشکی هستند. لذا از آن می تواند به عنوان یک آرام بخش در شرایطی که درگیر استرس هستید استفاده کنید.

مضرات پنیرک چیست؟

در کنار همه خواصی که توضیح دادیم، مصرف بیش از حد گیاه پنیرک مضرات مختلفی هم دارد. اولین ضرری که مصرف بیش از حد پنیرک دارد، کاهش قند خون است؛ لذا کسانی که مشکل دیابت دارند، حتما باید این گیاه را مقدار کم و کنترل شده استفاده کنند. همچنین اگر این گل را برای درمان گوارش استفاده می کنید، باید بدانید که مصرف بیش از حد نیز می تواند معده شما را بهم بزند. گیاه پنیرک برای خانم های باردار ممنوع است.

نام دیگر گل پنیرک چیست؟

شاید تا به حال بار ها گل پنیرک را دیده باشید یا نام آن را شنیده باشید؛ اما با نام های دیگر؛ در واقع باید بدانید که این گل با نام های مختلفی شناخته می شود. گل پنیرک همان گل ختمی است؛ ختمی یا خطمی کوچک از نام های دیگر این گل می باشد. همچنین این گیاه را می توانید با نام های پین دیره، گیاه توله، ملوخیا، خبازی، حباجی و خیرو نیز بشناسید.

سخن نهایی

در این مطلب دانستیم که گل پنیرک دارای خواص فوق العاده ای مانند تقویت سیستم ایمنی، در مان التها و سرماخوردگی است. لذا سعی کنید برای مشکلاتی که ذکر شدند حتما به جای دارو های شیمیایی، ابتدا سراغ این گیاه بروید.

author-avatar

درباره داریوش

داریوش ، نویسنده و وبلاگ نویس با استعداد و خلاقیت بالا، به واسطه وبلاگ پرطرفدار خود با عنوان "گلمون"، به عنوان یک شخصیت برجسته در عرصه نوشتاری شناخته می‌شود. او با تجربه‌های گوناگون و دیدگاه‌های تازه‌ای که به موضوعات مختلف ارائه می‌دهد، توانسته جامعه‌ای پرشور از طرفداران و مخاطبان خود را جذب کند. در وبلاگش، به بررسی و بحث در مورد مسائل متنوعی از جمله دنیای گل‌ها و گیاهان با اسلوبی دلپذیر و زبانی روان می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *