مقالات عمومی

معرفی انواع قرص برای نگهداری و رشد گیاه

خرید معرفی انواع قرص برای نگهداری و رشد گیاه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

معرفی انواع قرص برای نگهداری و رشد گیاه

معرفی انواع قرص برای نگهداری و رشد گیاه

معرفی انواع قرص برای نگهداری و رشد گیاه

همان طور که می دانید گیاهان علاوه بر نیاز های اساسی خود مانند آب و نور به غذا نیاز احتیاج دارند. مشکل کمبود مواد مغذی برای گیاهانی که در باغچه کاشته میشوند کمتر بوجود می آید اما گیاهان آپارتمانی با توجه به این که دارای مقدار محدودی خاک و مواد مغذی هستند، باید به طور منظم تقویت شده و مواد مغذی آن تامین شود.

برای تقویت گیاهان آپارتمانی یا باغچه ای میتوانیم از کود های حیوانی و کود های شیمیایی رایج که برای گیاهان توصیه میشوند استفاده کنید اما برای تقویت گیاهان میتوانید از برخی قرص هایی که در منزل اکثرمان یافت میشود نیز استفاده کنید.

در این مقاله قصد معرفی چند قرص را داریم که در بیشتر خانه هایمان یافت میشود و میتوانیم با اضافه کردن آنها به گیاهتان شاهد افزایش رشد گیاهتان باشد.

آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد تمامی گیاهان است. در صورت کمبود آن، در سلول های برگ، کلروفیل ها به میزان کافی تولید نمی شوند و برگ های گیاه رنگ پریده می شوند. اگر گیاهی قادر به جذب آهن به مقدار کافی نباشد، ساخت کلروفیل ها کاهش می یابد، به این نحو که ابتدا این پدیده در فاصله بین رگبرگ ها رخ داده و سپس با شدت بیشتر تمام سطح برگ را فرا می گیرد. همچنین کمبود آهن بر رو سنتز گیاه و اختلال در کیفیت میوه و عملکرد درختان میوه شده و می تواند در موارد حاد منجر به مرگ آنها شود نیز تاثیر گذار است.

توجه شود که زردی برگ‌ها همیشه در اثر کمبود آهن رخ نمی‌دهد بلکه ممکن است این زردی به دلایل دیگری مانند کمبود منیزیم، گوگرد، ازت و یا سایر عناصر غذایی رخ دهد. عوامل دیگری نیز هستند که با اختلال در جذب و متابولیسم عناصر غذایی باعث زردی می‌شوند از جمله آنها می‌توان شوری خاک، غلظت بالای فسفر خاک، رقابت گیاهی ویا آسیب‌های ناشی از علف‌کش‌ها را نام برد. در اثر حمله برخی آفات و بیماری‌ها و یا کمبود نور نیز ممکن است زردی برگ‌ها حادث شود. در ادامه به علائم کمبود آهن در برخی از گیاهان پرداخته می‌شود.

معرفی انواع قرص برای نگهداری و رشد گیاه

معرفی انواع قرص برای نگهداری و رشد گیاه

نحوه استفاده از قرص آهن

برای تامین آهن مورد نیاز گیاهتا میتوانید از قرص آهن استفاده کنید. برای استفاده میتونید یک یا دو عدد قرص رو در یک و نیم لیتر آب حل کنید و برای تقویت هر دو سه ماه یکبار به گلهاتون بدید.

روش دیگری نیز در تامین آهن مورد نیاز گیاهتان وجود دارد که در ادامهه به آموز این روش خواهیم پرداخت.

I) تی بگ های استفاده شده را دور نریزید. نگه دارید و در جایی بگذارید تا خشک شود.

II) محتویات داخل تی بگ ها را خارج کنید.محتویات را داخل یک ظرف یا کاسه بریزید.

III) یک قرص آهن را به طور کامل له کنید تا کاملات پودر شود. این قرص آهن در دسترس است و به راحتی در داروخانه ها فروش می رود. حال آن را به کاسه ای که در آن محتویات چای کیسه ای را ریخته اید، منتقل کنید.

IV) به مخلوط 500 میلی لیتر آب اضافه کنید. اجازه دهید تا بقایای چای و پودر قرص آهن در آب حل شود.

V) برای مدت 3 تا 5 دقیقه هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شوند. تا جایی به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط به رنگ قهوه ای به نظر بیاید. این کار را به آسانی با یک قاشق انجام دهید یا ظرف را بچرخانید.

VI) حال قبل از آبیاری گل ها و گیاهان، به میزان دلخواه از این مخلوط به خاک گلدان اضافه کنید.
استفاده به مقدار زیاد از این مخلوط آسیبی به گیاه نمی زند.

بهترین زمان برای استفاده از کود آهن، زمانی است که گیاهان درحال رشد و نمو میباشد. بنابراین فصل های تابستان و بهار جزو بهترین زمان های استفاده از کود آهن میباشند. در فصل زمستان و پاییز به دلیل خواب گیاه نیاز کمتری به استفاده کود در گیاه دیده میشود.

2- قرص آسپرین

آسپیرین معمولا برای رفع درد و التهاب در انسان استفاده میشود ولی ماده ی اصلی آن در ابتدا در گیاهان کشف شد و آنها اولین استفاده کنندگان آسپیرین هستند! گیاهان در هنگامی که به دلایلی همچون کمبود آب، خشکی هوا و … دچار استرس شوند به صورت خودکار و طبیعی اسید سالیسیلیک تولید می کنند تا بتوانند با این استرس مقابله کنند. همچنین هنگامی که در معرض حمله حشرات قرار، خشکی، کمبود مواد مغذی و یا حتی بیماری میگیرد با آسپرین با آن مقابله میکنند. این همان عاملی است که موجب می شود تا گیاه تقویت شود. و سیستم ایمنی آن بهتر عمل کند.

نحوه استفاده از قرص آسپرین برای گیاهان

1 قرص آسپیرین را در 1 لیتر آب حل کنید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه در آب بنشیند تا کاملا حل شود نه اینکه فقط در آب معلق باشد.

محلول بدست آمده را در هر ماه یک مرتبه به گل بدهید تا باعث تقویت گلهای آپارتمانی شود. همچنین میتوانید بر روی پوشش ساقه ها و برگ های گیاهان خود این محلول را هر 2 یا 3 هفته یکبار اسپری کنید. حتما قبل از طلوع آفتاب صورت گیرد.

در استفاده از آسپرین دقت بسیاری مبذول نمایید. چون در صورتی که آسپرین زیادی استفاده شود؛ گیاه دچار لکه های قهوه ای شود که در واقع نتیجه سوختن گیاه می باشند. همچنین به دلیل متفاوت بودن اثرات آسپرین بر روی گیاهان مختلف بهتر است ابتدا روی یک یا دو برگ از گیاهتان آن را تست کنید تا اگر بعد از یک روز مشکلی از قبیل زرد شدن یا سوختن در برگ دیده نشد با خیال راحت از آن استفاده کنید. بر اساس تحقیقات به عمل آمده؛ گیاهانی که از خانواده تاجریزان هستند به شدت مستعد دریافت آسپرین می باشند. همچنین گیاهان خانواده صیفی جات همانند بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی و … نیز به شدت به آسپرین علاقه مند هستند و بعد از دریافت آن بهتر رشد کرده و ثمر بیشتری می دهند.

حتی آسپرین بر روی ماندگاری گل های شاخه بریده نیز موثر است. گل های چیده شده در هر حال بعد از این که چیده شوند، از بین می روند. اما با وجود آسپرین این اتفاق دیرتر می افتد. یعنی این که عمر گل های چیده شده (مانند گل های شاخه ای : رز، نرگس ، ارکیده ، … ) بیشتر می شود.
قرص ضد بارداری (LD)

تجربه نشان داده است که این قرص ضد بارداری برای تقویت گل و گیاهان و رشد سریع گیاهان بسیار تاثیر گذار است.
یکی از مهم ترین عوامل موثر بر ریشه زایی ترکیبات هورمونی می باشد. قرص ال دی یا همون قرص های ضد بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژسترون هستند که به رشد گیاه کمک می کند. و بعد از چند بار استفاده تاثیر قرص ضدبارداری در رشد گیاهان را متوجه می شود.

نحوه مصرف قرص ال دی برای رشد گیاهان آپارتمانی

1 یا 2 عدد قرص LD را در 1/5 لیتر آب حل کنید و به گلدان ها بدهید، و برای تقویت گل هایتان هر دو سه ماه یکبار این محلول را به گل هایتان بدهید در رشد آن ها تأثیر به سزایی دارد.
سوالات متداول
آیا میتوان از قرص های دیگر نیز برای تقویت گیاهان استفاده کرد؟

توجه داشته باشید که همه دارو های ما انسان ها برای گیاهان ساخته نشئپده اند. بهتر است از هم چیزی در جای خودش استفاده شود. شما برای تقویت گیاهانتان فقط مجاز به استفاده از سه قرص آسپرین، آهن و LD هستید.
با افزایش تعداد دفعات اضافه کردن این قرص ها به گیاه، رشد گیاه بیشتر میشود؟

در استفاده از این قرص ها برای تقویت گیاهان نباید زیاده روی کنید چرا که باعث سوختگی برگ ها و در مواردی حتی موجب مرگ گیاه خواهد شد. طبق دستور استفاده برای هر قرص از آن ها برای تقویت و افزایش رشد گیاهانتان استفاده کنید.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

author-avatar

درباره داریوش

داریوش ، نویسنده و وبلاگ نویس با استعداد و خلاقیت بالا، به واسطه وبلاگ پرطرفدار خود با عنوان "گلمون"، به عنوان یک شخصیت برجسته در عرصه نوشتاری شناخته می‌شود. او با تجربه‌های گوناگون و دیدگاه‌های تازه‌ای که به موضوعات مختلف ارائه می‌دهد، توانسته جامعه‌ای پرشور از طرفداران و مخاطبان خود را جذب کند. در وبلاگش، به بررسی و بحث در مورد مسائل متنوعی از جمله دنیای گل‌ها و گیاهان با اسلوبی دلپذیر و زبانی روان می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *